soft voices music

小さな声=soft voicesの文化を綴るブログ

しあわせの景色/ The scenery of happiness

クリスマスがテーマの曲の中にも、小さな声で大きな世界を描く作品もいろいろあります。小さな声とは時代によって捉え方が異なるようですが、いまの時代においてはオールディーズやモータウンアメリカン・ポップスのダンス・ナンバーも、小さな音になるように感じます。定義はありませんが、たぶん未来に夢を持っている音楽が「小さな音」になるのだと思います。マーケティングやビジョンではない、リスナーや時代のペルソナも関係ない、そこにある音が心地よく鳴っている音楽には誰にも予想や想定できない未来があり、それは訪れた時にはじめて「未来」になる。愛する人から届いたクリスマスのプレゼントのように。

フィル・スペクターのクリスマス・アルバムを聴いていると、日本がまだ小さな声の国だった頃の都会を想像します。高度経済成長期だったのに、人情溢れる人々のつながりがあった時代。街の音もクリスマスには華やかで賑やかですが、けっしてうるさくない音。いま昭和の文化を若者たちが求めると言われますが、それは昭和という括りではなく、かつてこの国にあったしあわせの景色を心に刻んでいるのでしょう。

Among the Christmas-themed songs, there are various pieces that portray a big world with a small voice. A small voice is perceived differently in different times, but in this day and age, I feel that oldies, Motown, and American pop dance numbers can also be considered small sounds. I don't have a definition, but perhaps music that has a dream for the future might be a small sound. It is not marketing or vision, it does not matter the persona of the listener or the time period, the music that is there sounding pleasant has a future that no one can predict or assume, and it becomes "the future" only when it comes to visit. Like a Christmas present received from a loved one.

Listening to Phil Spector's Christmas album, I imagine a city when Japan was still a land of small voices. It was a time of rapid economic growth, yet people were connected with each other in a humane way. The sounds of the city were festive and lively at Christmas, but never too loud. It is said that young people are now seeking the culture of the Showa period, but they are not looking for the Showa period, they are looking for the scenery of happiness that existed in this country in the past.